Detail anglicky Peking - Letní palác I
O tomto tématu ve Wikipedii (nové okno)
Detail
Označení 026-007
Země Čína
Světadíl Asie
Foto Jan Bejbl
Výr.číslo Bez popisu
Žánr Památky
Obrázky
Pictures
1. Van Šou Šan
2. Hlavní chrám
3. Bronzová plastika
4. Drak
5. Rituální nádoba
6. Rituální nádoba
7. Střechy
Doprovodný text

026-007 PEKING - Letní palác - I. 

Sídlem čínských císařů bylo po celá staletí tak zvané Zakázané město uprostřed Pekingu. Do tohoto areálu, obklopeného vysokou zdí, nesměli obyčejní smrtelníci vstoupit a také císař z jeho obvodu téměř nevycházel. Teprve v polovině 12. století byla nedaleko Pekingu, v tak zvané Zahradě zlatých vod, zahájena výstavba Letního paláce, kam měl císař se svým dvorem přesídlit v době léta, které je v Pekingu velmi horké. 

Čínský císařský dvůr býval velmi početný; se všemi úředníky, sluhy, eunuchy a strážemi čítal na tisíc osob. Proto se i letní sídlo velmi rozrostlo, zvlášť za vlády dynastie Mingů v 15. až 17. století. Postupně vznikly v Zahradě zlatých vod a kolem umělých jezer a jezírek tři skupiny paláců, chrámů a pavilónů, označínském způsobu velmi poetickými jmény: Zahrada věčného jara, Zahrada moudrosti a krásy a Pahorek desetitisíce dlouhých let. Celý areál se nazýval Zahradou podivných kopců a svou krásou neměl prý v světě obdoby. 

Když roku 1860 vnikla do Číny vojska evropských mocností, záměrně pobořila, vypálila a vyloupila právě budovy Letního paláce, prý ve snaze pokořit čínský císařský dvůr, který se tenkrát uchýlil do vnitrozemí. Poslední čínská císařovna, Tsu-Hsi, která po smrti svého manžela jako regentka sama vládla, obnovila některé stavby v Zahradě podivných kopců a žila tu až do roku 1908. Vypráví se, že na přestavbu svého sídla použila i peněz, určených na vybudování válečného loďstva. Dala skutečně za tyto peníze postavit také jednu loď, ale z mramoru, jako letohrádek na jednom z jezírek palácového areálu. 

Po svržení císařské dynastie a po vyhlášení čínské republiky r. 1912, byly objekty Letního paláce na čas uzavřeny a teprve po restauraci nejcennějších stavebních památek je Zahrada podivných kopců přístupná veřejnosti. 

I když tu bylo po r. 1860 mnoho zničeno a i když evropští rádcové císařovny Tsu-Hsi nedokázali při obnově staveb zachovat vždy čínský umělecký ráz, stále patří areál Letního paláce mezi nejvzácnější ukázky čínského umění. 

 

K obrázkům (foto Jan Bejbl): 

1. Pohled přes zamrzlé jezero Kun Ming na pahorek Van Šou Šan, česky Pahorek desetitisíce let. Na pahorku je jeden z největších chrámů Zahrady podivných kopců. 

2. V popředí pavilón pro služebnictvo, v pozadí hlavní chrám, v němž bývala pozlacená socha Buddhy. 

3. Bronzová plastika bájného, nikdy a nikde nežijícího zvířete.čované po  

4. Čínští umělci nezobrazovali přírodu v její skutečné podobě. Jejich díla představovala většinou vybájené tvory, nejčastěji draky. Drak nebyl však zlou bytostí jako v našich pohádkách, ale znakem dobré moci. 

5. Stará rituální nádoba, jaké se používaly při náboženských obřadech už před třemi tisíci lety. 

6. Staré čínské umění mělo svůj osobitý ráz a vyznačovalo se vyváženou kompozicí celku a mistrnou detailní výzdobou. 

7. Nejzajímavější ozdobou starých čínských staveb jsou malebně prohýbané střechy, ozdobené množstvím draků a dráčků, o nichž se věřilo, že chrání budovu a její obyvatele. 

Home