Detail anglicky Singapurský přístav
O tomto tématu ve Wikipedii (nové okno)
Detail
Označení 022-028
Země Singapur
Světadíl Asie
Foto Svatopluk Malý
Výr.číslo Bez popisu
Žánr Města
Obrázky
Pictures
1. Přístavní rejda
2. Sovětská loď
3. Řeka Singapur
4. Překládka zboží
5. Balíky kaučuku
6. Přístavní nosič
7. Golden Lion
Doprovodný text

022-025 SINGAPURSKÝ PŘÍSTAV - Singapurská republika 

U nejjižnějšího cípu Malajského poloostrova, oddělen jen úzkým průlivem, leží ostrov Singapur. Měří pouze necelých 600 km2, ale pro výhodnou polohu a hlavně pro vhodná místa k přistávání lodí, byl o něj už odedávna velký zájem. První větší přístav tu vznikl pravděpodobně už před tisíci lety a po celé věky jím procházelo zboží mezi Čínou a Indií. Později tu kotvily lodi Španělů, Holanďanů, Portugalců a také Britů, kteří nejlépe ocenili strategický význam Singapuru a proto ho na počátku 19. století obsadili a prohlásili za britskou kolonii. Na její ochranu a hlavně pro zabezpečení - singapurského přístavu tu vybudovali mohutnou pevnost. 

Exoticky znějící jméno Singapur znamená Lví město; pod ochranou britské pevnosti se jím zdál být, ale roku 1942 Japonci Singapur dobyli. Tehdejší britský ministerský předseda Winston Churchill prohlásil pád Singapuru za "nejstrašnější porážku britské armády". Po skončení druhé světové války a odsunu Japonců byl Singapur po nějaký čas členem Malajsijské federace, ale roku 1965 se prohlásil samostatnou republikou. Rozlohou patří mezi nejmenší asijské státy, ale hospodářsky se řadí k nejbohatším. 

Hlavním zdrojem příjmů Singapuru je obchod, vývoz a dovoz, umožněný právě přístavem. Na mapě světové dopravy se jeví jako střed pavouci sítě, protože je křižovatkou téměř stovky námořních spojů. 

Singapurský přístav je moderně vybaven; překládku zboží obstarávají různé druhy jeřábů a pneumatických dopravníků, ale jsou tu ještě i pověstní přístavní nosiči, zvlášť v malých přístávcích, které lemují řeku Singapur. 

Ročně projde zdejším přístavem na padesát miliónů tun nákladu. Z vlastního ostrova Singapur se vyváží hlavně surový kaučuk, cín, textilní materiály a tropické ovoce. Jsou tu i rozsáhlé loděnice, zařízené na stavbu nových lodí i na opravu největších zámořských kolosů. 

Singapurský přístav má všechny půvaby rovníkového Orientu. 

 

K obrázkům (foto Svatopluk Malý): 

1. Přístavní rejda, kde vyčkávají na kotvách zámořské lodi, než se pro ně uvolní místo ve vlastním přístavu, jehož část je vidět v pozadí obrázku. 

2. V singapurském přístavu mohou kotvit i lodi s největším ponorem. Na obrázku vlevo sovětská loď Anton Makarenko. 

3. Lodní doprava probíhá i po řece Singapur, kterou vroubí malé nákladní přístavy a obchodní skladiště. 

4. Pro překládku zboží se používá různých stabilních i pojízdných jeřábů. 

5. Častým zbožím, které se ze Singapuru vyváží, je surový kaučuk, který se tu právě překládá z nákladního auta na loď. 

G. Kromě jeřábů a mechanizovaných dopravníků tu obstarávají překládání zboží i přístavní nosiči. 

7. Singapur má i vlastní námořní flotilu. Na obrázku transoceánská loď Golden Lion. 

Home