Detail anglicky Stavby silnic a železnic
Detail
Označení 020-054
Země Československo
Světadíl Evropa
Foto ?
Výr.číslo Bez popisu
Žánr Komerční
Obrázky
Pictures
1. Most Kl. Gottwalda
2. Most u Lokte
3. Most přes Želivku
4. Mimoúrovňová křižovatka
5. Švermův most
6. Odstavné nádraží
7. Úsek dálnice
Doprovodný text

020-054 DVACETPĚT LET 

národního podniku Stavby silnic a železnic, 

nositele Řádu práce, je dvaceti pěti lety práce pro Československou republiku, zejména pro dopravu v Čechách. Není v Čechách okresu, v kterém by nebylo nějaké dílo našeho národního podniku, není v Čechách řeky, přes kterou by nevedl most postavený národním podnikem Stavby silnic a železnic. Přes Vltavu jich vede 16. Jsou to díla velká, rozsáhlá, mající celostátní význam, i díla menší, která slouží třeba jen jedné továrně či JZD. Ale všechna slouží rychlejší, plynulejší dopravě a tím i lepšímu životu nás všech. 

 

Fotografie: 

1. Most Klementa Gottwalda v Praze — jeden z největších mostů v ČSR — dlouhý 485 m, 21 m široká vozovka je 43 m nad údolím. V tubusu je dvoukolejná trať metra. Konstrukce z předpjatého betonu, byla betonována letmo. Most byl uveden do provozu 25. II. 1973. 

2. Most přes Ohři u Lokte — jeho oblouk je největším železobetonovým obloukem ve střední Evropě. Délka mostovky 304 m, výška nad hladinou Ohře 51 m. Při stavbě byla u nás poprvé použita pomocná skruž PEINER. Most byl uveden do provozu v září 1975. 

3. Technologie letmé betonáže, vyvinutá pracovníky n. p. Stavby silnic a železnic, byla použita při stavbě několika velkých mostů, z nichž každý je pozoruhodným inženýrským dílem. Na snímku je most přes jezero Želivky u Dolních Kralovic dlouhý 306 m, výška prostředního pilíře je 54 m. 

4. Mimoúrovňové křížení dvou čtyřproudových komunikací není u nás ještě častým zjevem. Na snímku křižovatka silnice 1/10 se silnicí 1. třídy Mladá Boleslav — Jičín. Stavba je součástí rozsáhlé přeložky silnice 1/10 mimo Mladou Boleslav. 

5. Švermův most v Praze je jednou ze starších staveb podniku. Dvacet let již spojuje pražské břehy. Jeho štíhlá konstrukce se stala neodmyslitelnou součástí pražského panoramatu. 

6. Odstavné nádraží Praha — Jih a Holešovická přeložka jsou dvě rozsáhlé stavby, prováděné v rámci přestavby pražského železničního uzlu. Odstavné nádraží Praha — Jih (na snímku) je komplexem staveb určeným k provoznímu ošetření a údržbě lokomotiv a vlakových souprav ČSD. 

7. Otevření prvního úseku dálnice D1 z Prahy do Mirošovic bylo v roce 1971 významnou událostí pro českou silniční dopravu. Úsek Čestlice — Mirošovice provedl n. p. Stavby silnic a železnic. 

Home