018-007 LETIŠTĚ PRAHA - RUZYNĚ II V doprovodu ke kotoučku letiště Praha - Ruzyně I. je zmínka o zahajovacím letu Československých aerolinií r. 1923 mezi Prahou a Bratislavou. Neméně významné datum je 9. prosince 1957, kdy poprvé startovalo ve službách Čs. aerolinií tryskové letadlo TU 104 A a zahájilo provoz na trati Praha - Moskva. Zařazením tryskových letadel do provozu otevřel se Čs. aeroliniím svět. V jejich letovém řádu počala se objevovat exotická jména měst Blízkého, Středního i Dálného východu i metropolí západních zemí. Později moderních velkokapacitních letadel přibývalo, např. IL 18, TU 124, L 62, čímž se podstatně zvýšily přepravní možnosti ČSA a to nejen v prodloužení linek a přepravě osob, ale také v dopravě nákladů. V dnešním letovém řádu Čs. aerolinií jsou již jména většiny velkoměst Evropy, Asie, Afriky i obou Amerik. Za prvních deset let, po které jsou tryskové letadla na tratích Čs. aerolinií v provozu, nalétala přes 60.000 hodin a zajistila spojení Prahy s téměř čtyřiceti zeměmi na obou polokoulích světa. Na počátku mezinárodního provozu Čs. aerolinií byla jediná linka Praha - Záhřeb, později prodloužená k Jaderskému moři. Dnes startují z letiště Praha - Ruzyně denně desítky obřích tryskových letadel do všech zeměpisných stran a další desítky letounů všech světových značek tu přistávají. Je opravdovým požitkem postát na rampě nové letištní budovy a sledovat živý, přesně organizovaný ruch na letišti. Letecká doprava na celém světě vzrůstá a stále se modernizuje. Není daleká doba, kdy se bude i v civilní letecké dopravě používat tak zvaných obřích i nadzvukových letadel. Letiště Praha - Ruzyně má výhodnou polohu, která dává možnost sledovat světový vývoj. Už dnes se Československé aerolinie zařadily mezi prvních třicet nejvyspělejších leteckých společností světa. K obrázkům (foto Vladimír Pešl): 1. Letiště Praha - Ruzyně je prvním místem, kde se přilétávající cestující seznamují s Československem. Nové letištní budovy naši zem dobře representují. 2. V Ruzyni přistávají letadla nejrůznějších značek a typů mnoha leteckých společností světa. Na snímku přistává turbovrtulové letadlo IL 18. 3. Po přistání Caravelly Jugoslávské letecké společnosti IAT. 4. Letecká doprava neslouží jen k přepravě osob, ale též pro rychlou dopravu zásilek. 5. Turbovrtulové letadlo IL 18 patří k nejběžnějším typům letadel na našich zahraničních linkách. 6. Kontrolní věž, odkud se řídí veškerý provoz a zajišťuje bezpečnost startů a přistání. 7. Start letadla, jednoho z mnoha tisíců, bez nichž si dnes nelze rychlé cestování představit.
|