010-002 HISTORICKÁ AUTA Když Karel Benz roku 1886 zhotovil v Mannheimu (NSR) první automobil poháněný čtyř-taktním motorem s elektrickým zapalováním, pravděpodobně ani netušil, jak ohromný převrat jeho vynález způsobí v dopravě osob i zboží. Výkony prvních motorových vozidel byly ovšem skromné, průměr býval kolem dvaceti kilometrů za hodinu, a ujeté vzdálenosti byly nedlouhé, ale ještě před koncem minulého století vykonal Theodor Liebig se spolujezdcem Stránským na Benzově vozu Victoria cestu z Liberce do Francie, dlouhou 2.500 kilometrů! S ohledem na tehdejší silnice to byl výkon jistě úctyhodný. V prvních dobách automobilismu se motorová vozidla podobala kočárům a dbalo se hodně na parádu, brzy však byl v automobilu objeven i sportovní prostředek, počala se stavět závodní auta a už roku 1904 dosáhl jezdec Vanderbilt z Daytonu na závodním Mercedesu rychlosti 148,52 kilometrů za hodinu. V našich zemích jsme nebyli v počátcích automobilismu o mnoho pozadu za světovým vývojem. První náš automobil se zrodil r. 1897 v Kopřivnici a dostal honosný titul President, roku 1905 začala pak výroba automobilů Laurin-Klement v Mladé Boleslavi. Automobilismus je pro naše století typický civilizační projev a velmi výrazně zasáhl do způsobu práce i života lidí. Zájem o stará vysloužilá auta se začal rozrůstat až po druhé světové válce. Nečetné, šťastnou náhodou zachovalé exempláře, poutaly zájem sběratelů. Smysl auta však spočívá v pohybu a ani historická auta, mají-li plnit svůj kulturní úkol, nesmí mrtvě odpočívat v muzejních depozitářích. Proto u nás každoročně pořádá Klub historických vozidel při Národním technickém muzeu ve spolupráci se Svazarmem poutavé soutěže, při kterých, díky obětavému úsilí nadšenců, může veřejnost sledovat vývoj nejrozšířenějších dopravních prostředků, vývoj motorových vozidel. K obrázkům: 1. Praga Alfa z roku 1913 inž. Karla Kubíčka už několikrát zvítězila v soutěžích historických vozidel. 2. Ford T z roku 1914 o 16 KS upoutal na sebe na mezinárodní rallye v Jablonci zvláštní pozornost. 3. Daimler z roku 1910, na kterém k nám přijel pan W. H. Acock s manželkou až z Anglie. Bez nehody! - Pro stejně šťastný návrat bude jistější, když právě nyní nezastaví. 4. Dixi z roku 1928 pana Hugo Hardera z NSR je auto jako pro panenku. 5. Stoewer z roku 1922 je díky péči jeho majitele, pana Göckeritze z NDR jako z cukru. - Velká péče o historická vozidla je samozřejmou nutností. 6. Tato scéna nepatří do soutěžních disciplín přehlídky historických vozidel; to jen pro pobavení obecenstva se přehlídky v Liberci zúčastnil imitátor císaře France Josefa. 7. Ženy prý dokáží všechno - a tak nepochybujeme, že z muzejní haly vyjede na silnici i tento parní čtyřválec, výrobek francouzské továrny Gardner, tak zvaný Serpollet z r. 1901.
|