006-105 KUKS II Kuks, kdysi živé lázeňské místo nedaleko Dvora Králové n. L., je dnes známý uměleckými památkami, především sochařskými. Vytvořili je významní sochaři, zejména Matyáš Bernard Braun v létech 1684 - 1738. Lázně v Kuksu založil na sklonku 17. století hrabě František Antonín Špork. Během doby zmizela však většina budov a dochoval se pouze špitál. Je to rozlehlá barokní stavba s monumentálním kostelem a řadou Braunových soch. Kostel byl postaven v létech 1707 - 1717 podle plánu G. B. Alliprandiho. První plastiky, těžké, hmotné a v pohybu ještě zcela nerozvedené, pocházejí sice z Braunovy dílny, ale vlastní Braunovy práce je na nich velmi málo. Jsou to žertovné figurky trpaslíků z roku 1713 a alegorické sochy osmi Blahoslavenství z roku 1715. Ale už po třech letech věnoval Braun Kuksu svůj hlavní umělecký zájem. Umístil tu velkolepou dvojici andělů Šťastné a Žalostné smrti a poté sochu Náboženství. Kolem roku 1719 rozestavěl před křídly špitálu dvanáct ženských postav zosobňující Ctnosti a Neřesti. Tento soubor, nevšední svým námětem, významný a typický řešením, Brauna obzvláště proslavil. Sbírka Braunových soch je také rozložena v nádvoří a v zahradě. Stojí zde obrovský, trochu loutkovitý Velký křesťanský vojín, který kdysi mával mečem na hranici mezi šporkovskými a jezuitskými pozemky. Je tu také půvabný Anděl s glorií a sv. Jeroným v jeskyni, přenesený sem z tzv. Betléma. Hrabě Špork a Braun věnovali především pozornost lesnímu zátiší západně od Kuksu, které bylo v letech 1726 - 1731 přetvořeno v divadlo biblických scén v přírodě. Podle ústředního motivu jesliček, byl tento komplex nazván Betlémem. Braun zde vytvořil obrovité, při zemi se rozpínající postavy Jana Křtitele, Máří Magdalény a také legendárních kajícníků Onufria a Garina. V posledních dvou se Braun vyjádřil nejvelkolepěji a dosáhl mimořádných uměleckých výsledků. Matyáš Bernard Braun dovedl všem svým sochám a reliéfům dát sochařskou jednotu a lidskou výrazovou naléhavost. Je především jeho zásluhou, že Kuks s Betlémem se stal ostrovem barokové plastiky, která je stále živá. Texty k obrázkům: 1. Celkový pohled na hospitál v Kuksu, který byl vybudován pro přestárlé poddané Šporkova panství. 2. Před dlouhými křídly špitálu rozestavěl Braun řadu ženských postav. Všechny ty plastiky nejsou stejné hodnoty, pracovali tu také s Braunem různě dovední tovaryši. 3. Jedna z Braunových soch zosobňující Neřest - Lstivost. 4. Nejcennější interiér Kukského hospitálu, úplná barokní lékárna. 5. V chodbě hospitálu jsou instalovány sochy, představující čtvero ročních období - jaro - léto - podzim - zima. 6. Při vstupu do Betléma se nachází monumentální socha kajícníka Garina s rozevlátým plnovousem, jak vylézá po kolenou z jeskyně. 7. Legendární kajícník Onufrius je nejvýznamnějším uměleckým dílem Braunovým. Jeho zmenšená kopie byla vystavována na celosvětové výstavě v Montrealu.
|