Detail anglicky Praha II
O tomto tématu ve Wikipedii (nové okno)
Detail
Označení 002-107
Země Československo (1977)
Světadíl Evropa
Foto ?
Výr.číslo Bez popisu
Žánr Města
Obrázky
Pictures
1. Pohled z Letné
2. Federální shromáždění
3. Obch. dům Kotva
4. Národní třída
5. Most Kl. Gottwalda
6. Stanice metra
7. Vyhlídková terasa
Doprovodný text

002-107 PRAHA - II 

Praha, město s tisíciletou minulostí, je světově proslulé svými jedinečnými stavebními a kulturními památkami ze všech slohových období, zejména však gotickými a barokními. Charakterizuje ji skutečnost, že význačné historické architektury nestojí izolovaně v novodobém prostředí, ale jsou organickou částí velkých urbanických celků jako je Staré Město, Malá Strana nebo Hradčany. To Prahu výrazně odlišuje od většiny evropských měst středověkého založení. 

Současná Praha neustrnula ve svém vývoji, nestala se pouhým muzeem historických stavebních slohů, ale dále se rozvíjí a obohacuje moderními stavbami, jak je přináší současná architektura a vynucuje si život sedmdesátých let 20. století. Na různých místech našeho hlavního města vyrostla nejedna pozoruhodná stavba. Tak vznikla reprezentační budova Federálního shromáždění, protějšek národní kulturní památky Národního muzea, byl vybudován již dávno potřebný most Kl. Gottwalda, monumentální dílo, spojující střed Prahy s jižními obvody města, na vltavském nábřeží moderní hotel Intercontinental, několik dalších hotelů, televizní středisko, dva velké obchodní domy, řada výškových budov, obohacujících panoráma města o nové dominanty, a četné další veřejné stavby. 

V Praze byl vybudován první úsek podzemní dráhy, v roce 1978 zahajuje provoz druhá linka metra a začínají práce na lince třetí, dálnice Praha - Brno - Bratislava má na území hlavní ho města své pokračování v Severojižní magistrále, procházející centrem Prahy, přestavuje se pražský železniční uzel a ve spojitosti s tím i hlavní nádraží, jež dostává moderní odbavovací halu. Velkoryse a perspektivně řešená pražská doprava souvisí jak s růstem velikosti Prahy, která má rozlohu 496,88 km2 a téměř 1 200 000 obyvatelů, tak i s výstavbou desítek sídlišť na jejím obvodu. Největší z nich jsou Severní město, Jižní město a připravované Jihozápadní město. 

S výstavbou všech těch účelných a zároveň architektonický originálních a pěkných staveb vzniká nejen moderní protějšek starým architekturám, ale Praha se tím mění ve skutečně moderní socialistické velkoměsto. 

 

1. Z vyhlídkového místa v Letenských sadech nad levým břehem Vltavy je jeden z nejhezčích pohledů na Staré Město a jeho dominanty. Vpředu na náměstí Curieových u mostu Svatopluka Čecha stojí hotel Intercontinental, vysoko nad ostatní zástavbu se zvedají věže Týna a věž Staroměstské radnice. 

2. Vstupní průčelí budovy našeho nejvyššího zákonodárného sboru je situováno do Vinohradské třídy. Autorem projektu Federálního shromáždění byl Karel Prager a kolektiv architektů. Před budovou, postavenou v letech 1967-73, stojí bronzové sousoší Atomový věk, dílo národního umělce Vincence Makovského. 

3. Originálně pojatou stavbu obchodního domu Kotva projektanti citlivě včlenili do okolní starší zástavby na nároží Revoluční třídy a Králodvorské. Kotva je rozlohou prodejní plochy největším obchodním domem v ČSSR, zákazníkům slouží pět prodejních podlaží, restaurace, suterénní prodejna potravin a podzemní garáže. 

4. Národní třída, jedna z hlavních pražských tepen, tvoří rozhraní mezi Starým a Novým Městem. Zdejší obchodní síť byla v roce 1975 obohacena o velký obchodní dům Máj, vybudovaný na nároží Národní třídy a Spálené ulice. Má celkem pět prodejních podlaží, restauraci a v suterénu velkoprodejnu potravin. 

5. Pozoruhodný svým pojetím i technickým provedením je most Klementa Gottwalda, spojující od 22. 2. 1973 střed Prahy s jižními obvody města. Je 486 m dlouhý a ve výšce 40 m se klene nad Nuselským údolím. Má dvě patra, horní s vozovkou je částí Severojižní magistrály, uzavřenou spodní částí jezdí linka C metra. 

6. Stanice Gottwaldova na lince C metra je jediná stanice, která není umístěna v podzemí. Byla vybudována na pankráckém předmostí mostu Kl. Gottwalda a jejími zasklenými stěnami je výhled na část Nuslí, Vinohrad a Vršovic, také však na opačnou stranu k severozápadu na panoráma Pražského hradu a vrch Petřín. 

7. Z místa u stanice metra na pankrácké straně mostu Kl. Gottwalda jsou jedinečné, donedávna neznámé pohledy na Prahu. Nad domy v Nuselském údolí se zvedá část středověkých hradeb Nového Města, za nimi stará historická zástavba s několika dominantami, vzadu vystupuje vrch Petřín a silueta Pražského hradu. 

Home