010-008 HISTORICKÁ AUTA II 1. Vůz PRAGA Charon z roku 1909 je spodový dvouválec SV čtyřtaktní o obsahu 1206 ccm s výkonem 10 HP o maximální rychlosti 65 km v hodině. 2. PRAGA PICCOLO je řadový čtyřválec SV o obsahu 995 ccm, výkonu 22 HP při 3 000 otáčkách. Maximální rychlost je 70 km v hodině při spotřebě 9 - 10 l. Vozy se vyráběly v létech 1928-32. Karburátor je zn. Zenit. Jednou ze zajímavostí motoru je hlídač mazání, který při poklesu tlaku oleje zamezil otevření karburátorové klapky a tím zabránil poškození nenamazaného motoru. Převodovka je s převody 3 + 1. Elektrické příslušenství Bosch. Karoserie je typu FAETON. Obě nápravy jsou tuhé, vpředu je pak použito třecích tlumičů. Brzdy jsou na všechna čtyři kola. Přední sklo je dělené, výklopné, umožňující lepší větrání vozu při zatažené střeše. Na předním skle je ruční mechanický ukazatel směru - šipka. 3. Vůz PICCOLO LUXUS má motor i podvozek shodný s předcházejícím typem. Je to však nejluxusnější model vozu PICCOLO s karoserií v provedení LUXUS CONDUITE INTERIEURE. Je čtyřdveřový s uzavřenou karoserií. Přední sklo je vyklápěcí z netříštivého bezpečnostního skla, opěradlo předních sedadel je nastavitelné. Je vybaven elektrickou houkačkou, stoplampami, zapalovačem doutníků, ručním hledacím reflektorem, elektrickými stěrači, elektrickým ukazatelem směru - světelná překlápěcí šipka. Váha vozu je 955 kg. 4. PRAGA BABY je řadový čtyřválec SV o obsahu 994 ccm, výkonu 22 HP. Maximální rychlost je 90 km v hodině. Převodovka je 3 + 1. Vůz byl vyroben v roce 1936, je dvousedadlový, vzácného provedení. Je to první automobil značky PRAGA s dělenými polonápravami a to jak přední, tak i zadní. Byla to snaha o moderní koncepci. Od roku 1934 do roku 1937 se tyto vozy dělaly v provedení dvousedadlovém, čtyřsedadlovém, čtyřsedadlový kabriolet, dvousedadlový s jedním nouzovým sedadlem v kufru a karoserie TUDOR. Jako zajímavost má tento vůz elektrické ukazatele směru s přerušovaným světlem typu SCINTILA, vlastně předchůdce dnešních "blinkrů", umístěné v blízkosti kliky dveří. 5. PRAGA BABY v provedení TUDOR. Motor i podvozek, až na menší rozdíly, je shodný u tohoto vozu s modelem PRAGA BABY. 6. PRAGA PICCOLO 1128 byl vyroben v roce 1939. Je to řadový čtyřválec SV o obsahu 1128 ccm, výkonu 28 HP. Maximální rychlost je 100 km v hodině při spotřebě 10 l. Hlava motoru je hliníková, karburátor je spádový zn. SOLEX. Převody 4 + 1. Na boku karoserie před přední hranou dveří je patrná svislá štěrbina, ve které byly elektrické ručkové ukazatele směru. Zadní náprava je moderně řešená - kyvné polonápravy zavěšené na šikmých vzpěrách. Brzdy jsou mechanické, ruční brzda je na všechna čtyři kola. Elektrické vybavení Bosch. Tento typ získal v roce 1938 na ženevském autosalónu ocenění jako nejlepší automobil salónu. Vozy této řady se vyráběly v létech 1939 až 1941. 7. PRAGA ALFA je z roku 1937. Je to řadový šestiválec SV o obsahu 2496 ccm, výkonu 60 HP s maximální rychlostí 110 km v hodině. Vozy této řady se vyráběly až do roku 1942 převážně pro vojenské a policejní účely. Tento šestisedadlový otevřený automobil je policejní verzí ještě v původním provedení. Za volantem je patrný držák kulometu. Použitá literatura: archivní materiály, prospekty a katalogy členů VCC Hradec Králové Foto Stanislav Hofman
|