Detail anglicky Autocros I
Detail
Označení 010-009
Země Československo (1979)
Světadíl Evropa
Foto ?
Výr.číslo Bez popisu
Žánr Sport
Obrázky
Pictures
1. VW 2362
2. Maxa spec.
3. Přejímka
4. Turbodmychadlo
5. BMV 2000
6. W 2368
7. Alfa Romeo
Doprovodný text

010-009 ZE ZÁKULISÍ AUTOKROSU I (ME Nová Paka 1979) 

Letos poprvé bylo svěřeno novopackým svazarmovcům uspořádat dne 8. července vrcholný sportovní podnik, zařazený mezinárodní federací FIA do dvanáctikolového seriálu Evropského poháru, který vrcholí v Holandsku. Nová Paka je šestým místem konání tohoto vrcholného měření sil. Ze zahraničí se sjela do Štikovské rokle celá evropská špička, kterou představuje 29 jezdců; z NSR 14, Rakouska 13, Belgie 1 a Maďarska 1. Proti nim nastoupilo 22 domácích reprezentantů. Závod se jel podle schválených propozic. Délka jednoho okruhu závodní tratě měřila 960 m, minimální šíře 10 m s výškovým rozdílem 20 m. Před zahájením tréninku prošla všechna vozidla přísnou technickou přejímkou. 

Jezdec musí být vybaven kombinézou z nehořlavého materiálu a přilbou schváleného typu. Trénink je rozdělen na seznamovací a měřený. Dosažené tréninkové časy určují postavení jezdců na startu. Dějství Evropského poháru se odehrávalo ve čtyřech jízdách, které jezdci absolvovali ve skupinách po osmi podle dosažených časů z měřeného tréninku. Do vlastního závodu postoupilo 32 nejlepších, z toho 18 československých jezdců. 

Před deseti tisíci diváky si na rychlé, avšak velmi rozbahněné trati vedli nejlépe západoněmecký W. Rosel na VW 2000 se svým krajanem Schmidem na Renaultu a čs. reprezentantem Plškem na Chevroletu. 

 

K obrázkům: 

1. Přejímka vozu č. 7 Huberta Longa člena rakouského JIM BEAT TEAMU. Plochý čtyřválcový motor VW upravený ze sériového zvětšením obsahu na 2362 ccm dává 200 K při 6500 ot. v min. Motor má dva dvojité spádové karburátory Weber, čtyřstupňová převodovka i obě nápravy jsou použity z VW Vůz váží 570 kg. 

2. Buggy Rudolfa Schaberta z NSR - MAXA SPECIÁL 2000 ccm - má vcelku velmi jednoduchý rám. Vozidlo je celkově dlouhé, stavěné spíše na zahraniční autokrosové tratě, které jsou rovnější a tím také rychlejší než naše náročné tratě. 

3. Přední náprava tohoto vozu je tak, jako u většiny zahraničních jezdců použita z vozu VW. U buggin jsou povolená libovolná kola ať přední, tak i hnací. V tomto případě na snímku je použito motocyklových ráfků, které jsou dělené. Rada jezdců používá úzkých pneumatik i na zadní nápravě právě do rozmoklých terénů, kde úzká pneumatika lépe a dříve rozřízne vrstvu bláta a dostane se tak na suché podloží a tím do lepšího záběru. 

4. Jedna ze zvláštností vozu č. 36 Rudolfa Schaberta bylo vstřikování paliva a turbodmychadlo, poháněné výfukovými plyny. Turbodmychadlo dodává více vzduchu, tím lze dát i větší dávku paliva a zvýšit tak celkově výkon motoru. 

5. Ronald Gundinger, jezdec z Rakouska, má na svém dlouhém stroji použit motor BMW 2000 ccm. Přesto, že tato buggy je napohled velice efektní a v tréninkových jízdách byla úspěšná, nakonec se pro poruchu do dalších jízd nekvalifikovala. 

6. Jezdec Rolf Kraus se svým dvojitým Wartburgem 2368 ccm v prudké pravoúhlé zatáčce následující po strmém sjezdu. Tato zatáčka dělala řadě jezdců starosti, docházelo v ní k řadě kolisí, kdy nejvíce trpělo zavěšení předních kol. 

7. Vůz č. 21 jezdce Wolfganga Winnigera z Rakouska na trati bez zadního kola. Oprav tohoto druhu - upadlá kola, blatníky apod. - bylo jak v tréninku, tak i v samotném závodě mnoho a mechanici v depu měli plné ruce práce. 

Home