002-035 PARDUBICE Kdy vznikla poblíž soutoku Labe s Chrudimkou osada Pordovy, není přesně známo, ale bezpečně víme, že obec Pardubice, na kterou osada vyrostla, byla roku 1340 povýšena na město. Stalo se tak na přímluvu slavného pardubického rodáka arcibiskupa Arnošta z Pardubic, který byl rádcem Karla IV. Starý znak města Pardubic, půl jezdeckého koně na červeném poli, připomíná jiného Pardubičana, pana Ješka, který s králem Vladislavem II. bojoval v Miláně, kde mu mřiž v městské bráně půl koně pod sedlem uřízla. Pan Ješek byl povýšen do stavu rytířského s právem erbu, který později převzalo město. Nějaký čas byl majitelem Pardubic pan Viktorin z Kunštátu, otec pozdějšího krále Jiřího z Poděbrad, ale největšího rozmachu se Pardubice dočkaly po roce 1491, kdy přešly v majetek pánů z Pernštejna, stopy budovatelské činnosti tohoto rodu jsou v Pardubicích patrny dodnes. Skutečný rozvoj a opravdový růst Pardubic nastal po zavedení železnice, se kterou přišel i průmysl. Z pardubických výrobků je sice nejpopulárnější perník, ale daleko významnější je průmysl chemický, výroba strojů, zvláště potravinářských a elektrotechnických přístrojů. A jednou za rok se upnou k Pardubicím mysli všech milovníků dostihového sportu; to když se jede Velká pardubická. Text k obrázkům: 1. Pernštejnské náměstí, kde si mnohé domy zachovaly svůj původní, většinou renesanční ráz. Uprostřed dům zvaný U Jonášů. Na obzoru Kunětická hora se zříceninou hradu z počátku 15. století. 2. Zelená brána z počátku 16. století, pozůstatek bývalého městského opevnění, jedna z památek na dobu panství pánů z Pernštejna. 3. Pohled z ochozu Zelené brány. V popředí věž kostela sv. Bartoloměje, v pozadí zámek. 4. Kostel sv. Bartoloměje se připomíná už ve 13. století, ale Vilém z Pernštejna ho dal počátkem 16. století od základů přestavět. 5. Zámek, jehož stavba byla zahájena za Viléma z Pernštejna, dokončili v 16. století jeho synové Vojtěch a Jan a doplnili renesančními přístavbami podle návrhů italských mistrů. 6. Brána do zámku, vzácná památka na renesanční období Pardubic z počátku 16. století. 7. Pardubické nádraží, jehož stavba byla dokončena roku 1958, patří mezi naše nejmodernější železniční stavby.
|