062-019 NEW YORK - Most Jiřího Washingtona - USA Na katastrálním území New Yorku trvale bydlí přes osm miliónů obyvatel, ale s předměstími a s přilehlými městy, se kterými New York už trvale splynul, má toto lidské mraveniště na patnáct miliónů duší. Z nich převážná většina každé ráno někam jde, nebo častěji jede: do zaměstnání, za nákupem, do školy atd. Odpoledne nebo navečer se jich stejné množství vrací. Vzhledem k rozloze města jsou i vzdálenosti v New Yorku velké. Manhattan, který tvoří centrum New Yorku, měří sice jen 58 kilometrů čtverečných, ale s ostatními částmi New Yorku, jimiž jsou Brooklin, Queens, Brinx a Richmond, má celý městský areál 816 km2 a tak cesta do zaměstnání mnohého Newyorčana měří i několik desítek kilometrů. K dopravě osob slouží v New Yorku hlavně podzemní dráha, která denně přepraví na čtyři milióny pasažérů. Součet jejích tratí je přes čtyři sta kilometrů. Pěšky se chodí v New Yorku jen na krátké vzdálenosti a hodně se užívá osobních aut, kterých je ve Velkém New Yorku téměř tři milióny. Nejobydlenější část New Yorku, už zmíněný Manhattan, je ostrov, který oddělují od ostatních částí města řeky Hudson, Harlem a Východní řeka. Na Manhattan, kde je většina centrálních úřadů, obchodů a různých výroben, se musí z okolních čtvrtí denně přepravovat víc než tři a půl miliónu lidí a nejméně milión jiných musí ve stejnou dobu z Manhattanu na obvodová místa newyorského areálu. Pro podzemní dráhy není Hudson ani ostatní vody překážkou; tunely probíhají na mnoha místech v bezpečné hloubce pod dnem vodních toků. Avšak hlavní spojení pro motorová vozidla Manhattanu s pevninou představují mosty. Je jich tu přes padesát, všech různých velikostí a možných typů, délek, šířek a konstrukcí. Jedním z nejpozoruhodnějších mostů New Yorku je most Jiřího Washingtona, který spojuje severozápadní cíp Manhattanu s okresem New Jersey. Je pýchou Newyorčanů, protože není jen největším z těch, které spojují ostrov Manhattan s pevninou, ale patří k nejmohutnějším mostům světa vůbec. Je to tak zvaný visutý most; je zavěšen na mohutných lanech, zakotvených do břehů a vedoucích přes dva ohromné portálové pilíře. Má dvě podlaží a celkem čtrnáct dopravních pásů, po kterých dnem i nocí sviští nesčetná motorová vozidla. V době svého vzniku byl most Jiřího Washingtona považován za div moderní techniky. Dnes působí jeho zjev spíš romanticky, ale zůstává významným dílem ocelové éry ve stavbě mostů, která předcházela éře železobetonové. Stále však je most Jiřího Washingtona jednou z nejživějších dopravních tepen překrveného New Yorku. K obrázkům (foto Pavel Hrdlička): 1. Jeden z postranních nájezdů z vnitřního města na most Jiřího Washingtona. 2. Spleť visutých nájezdních vozovek, vedoucích na různé dopravní pásy mostu. 3. Proudy osobních aut v horní etáži mostového ústí. 4. Hlavní část čtrnácti proudové frekvence. Vlastní most začíná až od ocelového dvojitého portálu v pozadí snímku. 5. Patka portálové konstrukce a nosná lana. 6. Boční pohled na horní i spodní etáž mostu. 7. Celkový pohled na most Jiřího Washingtona večer.
|