Milan Kopal - kontrabas


Asi tak ve 14 letech jsem jednou v rádiu slyšel písničku "Jesse James" z LP "Písně amerického západu" (což jsem tehdy ale ještě nevěděl) a od toho okamžiku jsem propadl bluegrassu. Toto LP bylo také moje první tohoto žánru a řádně jsem ho obrousil na našem tehdejším domácím gramorádiu. Začal jsem chodit do lidovky na kytaru a na stření škole mě spolužák Karel Havlíček nabídl, jestli nechci s nimi hrát v kapele. Kytar bylo dost, tak jsem se začal učit na mandolínu, kterou jsem sehnal na školním výletě v Plzni. Tak to vydrželo asi 2 roky. Hráli jsme Greenhorny, KTO a podobně. Potom jsme se s Milanem Krbcem (kytara - dnes se Zelenáči Mirka Hoffmanna) a s Vláďou Hrnečkem zvaným Kastrolem osamostatnili a pokračovali pod názvem Kačeři (rok 1975). Bylo ale zapotřebí, aby někdo hrál na basu, tak jsem hold vyměnil mandolínu za trochu větší nástroj. A od té doby mi to zůstalo.

Kačeři
Rok 1973 - kulturák Letňany
zleva: Vláďa Hrneček, já, Karel Havlíček, Milan Krbec
Kačeři
Rok 1975 - u Kastrola na Olešku
zleva: Vláďa Hrneček, já, Milan Krbec

Na burze gramofonových desek, kam jsem pilně docházel, jsem se seznámil s Radkem Černým, který v té době hrál s velice dobrou bluegrassovou kapelou Zvonky a ti zrovna sháněli někoho na basu. Tak jsem to zkusil (rok 1977) a vydrželo to až do jejich rozchodu v roce 1981. Ve Zvonkách hráli samí dobří muzikanti (v té době s námi hrál také ještě Franta Kacafírek na housle) a řekl bych, že z toho byl velice kvalitní bluegrass (Porty, Malostranské besedy, hostování na Saloonech Greenhornů a spousta jiných vystoupení). Našimi oblíbenci byla legendární kapela "Country Gentlemen" a texty písniček psal především Rýša Hamouz. Já jsem mezitím také začal chodit na kontrabas do hudebky.

Zvonky
Banjo jamboree Kopidlno 1977
zleva: Pavel a Eda Krištůfek, Rýša Hamouz, Milda Totter,
Radek Černý, já
Zvonky
Banjo jamboree Kopidlno 1980
zleva: já, Milda Totter, Rýša Hamouz,
Zdeněk Jelínek
Porta 1977
Celostátní kolo Porty 1977 Olomouc
Oleško 1977
Oleško 1977
Zvonky
Banjo jamboree Kopidlno 1980
zleva: Pavel a Eda Krištůfkovi, já, Milda Totter,
Rýša Hamouz, Zdeněk Jelínek
Zvonky
"Večery u srubu" PKOJF 1977
zleva: Pavel Krištůfek, já, Eda Krištůfek, Rýša Hamouz,
Milda Totter, Radek Černý

V té době jsem také současně začal hrát s velice dobrými muzikanty ve skupině Krajani. Hrál tu na banjo Jirka Novák (myslím, že jeden s nejtalentovanějších banjistů co jsem kdy poznal), Pepík Brázda na housle a později na mandolínu, Karel Rusý na kytaru, Martin Zíma na housle a Pepa Král, který zpíval. Hráli jsem hlavně věci z repertoáru americké skupiny "Country Gazette". Vše se to točilo kolem Pepy Motyčky (nějakou dobu předtím dělal manažera Greenhornům). No a zkrátka ten bluegrass, co jsme hráli, ten šlapal. Bohužel Jirka Novák a Martin Zíma dneska už nejsou mezi náma.

Krajani
Krajani na Banjo jamboree v Kopidlně 1977
zleva: Jirka Novák, já, Pepík Brázda

Když Krajani přestali fungovat (podobně jako u Zvonků kvůli emigraci některých členů do ciziny), dělali jsme nějakou dobu s Matinem Zímou a Pepou Králem folk (jezdili jsme hrát do Českého Brodu do naší domovské hospůdky "U piráta"). Náš vzor byli Seekers. To byly také hezké časy. Mezitím jsem si také vždycky v létě zahrál s Mirkem Hoffmannem na letním táboře, kam jezdil jako sporťák a já jako oddílový vedoucí.

Folk
Folková hraní
zleva: Pepa Král, já, Martin Zíma, Martina Zímová
Tábor
Dětský tábor Všechlapy 1980
nalevo Mirek Hoffmann troubí večerku, já se smyčcem

Se Zvonkama jsme se sešli 6.ledna 1998 v klubu CI5 na Smíchově, abychom si po skoro dvaceti letech zase zahráli. Sešlo se tam spousta známých a byl to hezký večer.

Zvonky
Zvonky v klubu CI 5
celá kapela, úplně vlevo Franta Kacafírek
Zvonky
Zvonky v klubu CI 5
zleva: Milda Totter, Rýša Hamouz, já

Mým dlouholetým favoritem ve hře na bluegrassovou basu byl Tom Gray (Country Gentlemen, Seldom Scene) a Roger Bush (Country Gazette). Závěrem bych se chtěl ještě zmínit o technice hry na bluegrassovou basu, která se v angličtině jmenuje "slap bass". Tuto techniku asi jako první ovládnul Jirka Novák z Krajanů, který nebyl jen výborným banjistou, ale i basistou. Jak na to mu ukázala basistka z americké skupiny "McLain Family", která myslím v roce 1978 vystupovala na americké ambasádě. Od něj jsem se to naučil já, takže jsem byl zřejmě druhý v pořadí. Dá to dost práce, ale stojí to za to. Jako ukázku slap bass techniky jsem tady zahrál basové sólo z instrumentálky "Holland Holiday" (Country Gazette).




Zpět